Branding to jeden z gorących tematów, choć jest szalenie źle rozumiany. Aby jeszcze bardziej to zagmatwać, branding jest często wrzucany do tego samego worka, co marketing, co sprawia, że jego zastosowanie w przypadku przedsiębiorcy lub osoby prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą jest jeszcze bardziej niejasne.
Podczas przemawiania na temat brandingu najczęściej słyszę pytanie: „Skąd mam wiedzieć, czy moja firma lub usługa są istotne dla marki?”. Ponieważ firmy otwierają się z każdej strony, a każdego roku zamykają się coraz częściej, cieszę się, że są mądrzy właściciele firm, którzy są otwarci na zrozumienie problemu.
Jeśli zauważyłeś, że zadajesz to samo pytanie, nie martw się, nie jesteś sam. Być może to rzuci trochę światła.
Na niedawnym lunchu to samo pytanie pojawiło się ponownie w inny sposób. Usiadłem obok adwokata, którego jedyna praktyka skupia się na sprawach dotyczących przemocy wobec osób starszych, zapytał mnie szybko po sobie (w sposób, który pokazał mi, że byłby świetny w sądzie):
„Czy branding nie jest dla firm, które produkują dużo rzeczy?”
„Czy branding nie ma zastosowania tylko wtedy, gdy chcesz sprzedać dużo rzeczy?”
„Czy branding nie ma sensu w moim rodzaju działalności?”
Uśmiechając się, odpowiedziałem: „tak, tak i… nie”.
Tak, branding jest najczęściej kojarzony z firmami, które produkują dużo rzeczy. Tak, branding jest korzystny, jeśli chcesz sprzedawać dużo rzeczy. Nie, branding nie jest bezcelowy, ponieważ każda firma robi coś (lub oferuje usługę) i chce to sprzedać. Branding ma na celu spowodować, aby Twój produkt lub usługa była przedstawiana jak największej liczbie potencjalnych klientów, konsekwentnie, przy jak najefektywniejszym wykorzystaniu Twojego czasu i pieniędzy. Branding polega na powtarzaniu biznesu. Branding polega na bezproblemowym polecaniu. Czy nie byłoby to korzystne dla KAŻDEJ firmy, zwłaszcza Twojej?
Aby uzyskać większą przejrzystość godną marki, zadaj sobie następujące pytania:
Czy naprawdę pasjonuje mnie to, co robię z moją firmą, usługą lub produktem? I mam na myśli NAPRAWDĘ! Jeśli nie, czy jest coś więcej, co możesz zrobić, aby włączyć swoją pasję? Potrzeba niesamowitej ilości energii i wytrwałości, aby biznes zapadł w pamięć klienta. Ponieważ coraz więcej firm konkuruje o miejsce w głowach klientów, konieczne jest wyróżnienie się. Jeśli nie pracujesz z zaangażowaniem, które daje Ci pasja, tracisz bardzo istotny element, który może przesądzić o rozwoju lub zamknięciu.
Czy masz ambitną wizję swojego biznesu, usługi lub produktu? Marzysz o dotarciu ze swoim produktem lub usługą do wielu klientów na różne sposoby? Czy widzisz sposób na dostarczenie swojego produktu lub usługi do coraz większej liczby osób przy coraz mniejszym wysiłku? Czy stworzyłeś sposób myślenia lub specjalne podejście w swojej dziedzinie, które można przekazać w różnych mediach, tj. mówiąc, w książkach, płytach audio CD, konsultingu itp. Czy wyobrażasz sobie wyjście poza godzinowy system świadczenia usług? Wszystko to wspiera wielką wizję. Nie tylko zaczynamy od środka, podchodząc do Twojej marki, tworzymy z miejsca, w którym będziesz za pięć lat tak. Niepewne i niezaagnażowane podejście sprawia, że jesteś mały. Wybór zawsze należy do Ciebie.
Czy twój produkt lub usługa jest realną korzyścią dla wielu klientów? Ważne jest, aby odpowiedzieć na to pytanie tak szczerze i otwarcie, jak to tylko możliwe. Byłem bardzo namiętny i miałem ogromną wizję kariery jako mim! (Tak, dobrze to przeczytałeś… mim.) Jednak żadna pasja i wizja nie skłoniłyby ludzi do kupowania tego na dużą skalę. Może się okazać, że prawdomówność w twoich odpowiedziach doprowadzi do stworzenia jeszcze lepszych produktów i usług.
Czy jesteś gotów otoczyć się zespołem lub wiedzą, aby osiągnąć sukces biznesowy, który zapewnia rozwój twojej firmy jako marki? Zaletą bycia przedsiębiorcą jest to, że możesz nosić wiele kapeluszy w swojej firmie. Negatywną stroną jest to, że czujesz, że musisz! Prawda jest taka, że nie! Jesteś ekspertem w swojej dziedzinie i musisz uhonorować tę wiedzę, wspierając ją różnymi innymi zestawami umiejętności, aby pozostawić niezatarty ślad; projektowanie logo, copywriting, projektowanie stron internetowych, tworzenie i realizacja planu marketingowego i inne. Ważne jest, abyś zdał sobie sprawę… że dowodzisz… bo to twój statek! A bycie dowódcą wymaga wiedzy, dokąd chcesz się udać, zbierania map, aby odbyć podróż, i załogi, aby to się udało.
Jeśli Twoje odpowiedzi na te pytania są twierdzące, to masz zadatki na rozwój firmy jako marki. Aby to zrobić, potrzebujesz tylko wiedzy i praktyki. Jeśli masz wątpliwości co do niektórych pytań, dowiedz się dlaczego. Nawet jeśli nigdy nie rozwiniesz swojej firmy jako marki, solidne odpowiedzi na te proste pytania sprawią, że Twoja firma będzie bardziej udana, a praca przyjemniejsza. W końcu, czy nie tego wszyscy chcemy?