Jeśli chcesz, aby Twoja firma została odkryta przez lokalnych odbiorców, musisz zająć się optymalizacją lokalnych wyszukiwarek (SEO). Bez tego z pewnością będziesz miał trudności ze wzmocnieniem swojej marki w Internecie, co może również wpłynąć na sprzedaż stacjonarną. Aby zrozumieć, jak ważne jest lokalne SEO, weź pod uwagę, że 46% wszystkich wyszukiwań w Google jest dokonywanych właśnie lokalnie. Ten typ wyszukiwania jest zwykle identyfikowany przez dodanie „blisko mnie” do słowa kluczowego lub dodanie lokalizacji geograficznej, takiej jak miejscowość lub ulica. O znaczeniu lokalnego SEO oraz sposobach na optymalizację profilu GMF, w tym opinie Google, opowiedzą nam eksperci z krakowskiej agencji SEOSEM24.
Co to jest lokalne SEO?
Lokalne SEO to technika marketingowa, która polega na optymalizacji Twojej obecności w Internecie w celu lepszej widoczności w lokalnych wynikach wyszukiwania. Ta zwiększona widoczność jest osiągana dzięki różnym zadaniom, takim jak:
- zarządzanie profilem firmy Google;
- rozwijanie swojej reputacji;
- optymalizacja witryny;
- monitorowanie kondycji stron konkurencyjnych pod kątem sEO
- monitorowanie i wykorzystywanie zmian w Google;
- lokalne budowanie linków;
- walka ze spamem.
Ten rodzaj SEO dotyczy pozycjonowania w wyszukiwarce lokalnej, zlokalizowanych wynikach organicznych i Mapach Google.
Kto potrzebuje lokalnego SEO?
Wiele różnych rodzajów działalności może skorzystać na wdrażaniu lokalnej strategii SEO, takiej jak:
- lokalny biznes,
- agencje SEO współpracujące z lokalnymi klientami,
- marki i franczyzy w wielu lokalizacjach,
- przedsiębiorstwa działające w obszarze usługowym (SAB).
Co to jest Google Moja Firma
Google Moja Firma to platforma informacyjna udostępniana przez Google. Właściciele firm mogą tworzyć lub zgłaszać prawa do wizytówek swojej firmy. Celem profilu Google Moja Firma jest dodawanie informacji o firmie, wyświetlanie Twojej firmy w Mapach Google, dostarczanie ważnych informacji osobom poszukującym oraz otrzymywanie opinii o firmie. Podobnie jak w przypadku Twojej witryny, zarządzanie Google Moja Firma jest niezbędne do osiągnięcia sukcesu i wymaga optymalizacji.
Jak zoptymalizować profil firmy w Google
Teraz, gdy widzisz, że optymalizacja profilu firmy w Google jest kluczem do znalezienia się w wyszukiwaniu lokalnym, wyróżnienia się na tle konkurencji i zdobycia klientów online, nadszedł czas, aby zająć się właśnie tym. Oto zestaw sposobów na przekształcenie profilu firmy Google w całodobowe narzędzie marketingowe i narzędzie do generowania potencjalnych klientów dla lokalnej firmy.
Utwórz konto Google Moja Firma
Przede wszystkim należy pamiętać, że profil firmy Google to odrębny podmiot od konta Google Moja Firma. Ta ostatnia służy do uzyskania dostępu do tych pierwszych i ich optymalizacji. Oznacza to, że aby dokonać optymalizacji przedstawionych w tym przewodniku, musisz mieć konto Google Moja Firma, a następnie powiedzieć Google, aby połączyło je z profilem Twojej firmy w Google. Aby utworzyć konto, wejdź na Google.com/business i zaloguj się za pomocą zwykłego konta Google/Gmail, którego używasz w swojej firmie (w przeciwieństwie do osobistego Gmaila, jeśli go masz).
Wypełnij każdą sekcję
Kompletność profilu Twojej firmy w Google nie tylko pomaga Google umieścić Cię wyżej w lokalnych wynikach wyszukiwania, ale także zwiększa liczbę działań podejmowanych przez klientów po znalezieniu Twojego profilu. Jest wiele informacji do przekazania, więc oto kilka wskazówek dotyczących ustalania priorytetów.
Te sekcje uzupełnij od razu, na początku:
- nazwa,
- miejsce zamieszkania,
- telefon,
- stronie internetowej.
Te sekcje wymagają trochę więcej czasu i przemyśleń:
- kategoria i atrybuty,
- produkty i usługi,
- z biznesu,
- pytania i odpowiedzi (zapytania generowane przez właścicieli).
Te sekcje będziesz uzupełniał na bieżąco:
- posty,
- opinie,
- pytania i odpowiedzi (wygenerowane przez konsumentów).
Nie pomijaj żadnej z sekcji, to tylko źle wpłynie na lokalne SEO.
Podaj poprawnie dane kontaktowe
Niby oczywiste, ale:
- upewnij się, że nazwa Twojej firmy jest taka sama, jak ta, której używasz na szyldach sklepu. Innymi słowy, dokładnie tak, jak wygląda w prawdziwym świecie. Dodanie nazwy lokalizacji (chyba że znajduje się ona w nazwie Twojej marki) lub słów kluczowych jest uważane przez Google za spam i możesz zostać ukarany,
- upewnij się, że nazwa i adres Twojej firmy dokładnie odpowiadają Twoim innym wpisom w Internecie,
- wskaż zarówno godziny regularne, jak i świąteczne. Zachęca to klientów do odwiedzania Ciebie, a także pozwala uniknąć negatywnej opinii pozostawionej przez kogoś, kto wybrał się do Twojego sklepu tylko po to, aby stwierdzić, że jest zamknięty.
Napisz opis firmy na profilu
Google tworzy samodzielnie opis Twojej firmy w wynikach wyszukiwania. Nie masz nad tym kontroli, choć Google przeważnie robi to trafnie. To, na co masz wpływ to opis Twojej firmy na profilu GMF. O co warto zadbać?
- Użyj wszystkich 750 znaków, z kluczowymi informacjami w pierwszych 250 znakach,
- Użyj słów kluczowych, których używają Twoi odbiorcy, aby znaleźć firmy podobne do Twojej,
- Nie powtarzaj żadnych informacji już widocznych w innych sekcjach Twojego profilu. Wykorzystaj to miejsce, aby porozmawiać o tym, co odróżnia Cię od konkurencji i co klienci najbardziej lubią w Twojej firmie,
- Nie dołączaj linków ani kodu HTML.
Wybierz kategorię
Daj się znaleźć w wyszukiwaniu odkryć. Aż 84% wyświetleń profilu firmy w Google pochodzi z wyszukiwań, w których użytkownik odkrył firmę, podczas gdy tylko 16% pochodzi z wyszukiwań bezpośrednich. Dotyczy to zwłaszcza firm, których nazwa nie wskazuje na ich usługę. Wyróżnij funkcje specyficzne dla kategorii. Po wybraniu kategorii Google udostępnia Ci funkcje specyficzne dla kategorii, które sprawiają, że Twój profil jest bardziej atrakcyjny i skuteczny. Na przykład restauracje mogą zawierać przycisk menu lub rezerwacji, salony fryzjerskie mogą potwierdzić, że mają doświadczenie z cienkimi lub kręconymi włosami. Te szczegóły mogą pomóc konsumentom wybrać Cię spośród konkurencji. Twoja kategoria pojawi się w górnej części profilu Twojej firmy w Google. Wyszukiwarka Google oferuje określoną liczbę kategorii, dlatego ważne jest, aby wybrać te właściwe i specyficzne. Pamiętaj też, że Google może poprosić Cię o zweryfikowanie firmy, jeśli zmienisz listę kategorii lub dodasz wiele. Ma to na celu zapewnienie dokładności na całej ich platformie.
Wybierz odpowiednie atrybuty
Jak już wspomnieliśmy, po wybraniu kategorii Google poda Ci listę atrybutów, które możesz zaznaczyć, aby dokładniej opisać swoją firmę. Atrybuty to specjalne funkcje, których poszukują potencjalni klienci, np. „sklep z upominkami na miejscu” lub „bezpłatne Wi-Fi”.
Dodaj zdjęcia
Przesyłanie zdjęć do profilu firmy za pomocą panelu konta Google Moja Firma jest ważne z trzech powodów:
- każdy może dodawać zdjęcia do profilu Twojej firmy, co oznacza, że uzyskasz szeroki zakres jakości. Dodając własne świetne zdjęcia, możesz mieć pewność, że Twój profil będzie wyglądał jak najlepiej,
- regularne dodawanie zdjęć sygnalizuje Google, że jesteś aktywny w swoim profilu i jest on aktualny, co pozytywnie wpływa na Twoją pozycję w rankingu,
- uzyskujesz obrazy w wynikach Google Grafika. Google robi postępy w rozpoznawaniu obrazów i zaczyna uwzględniać zdjęcia w lokalnych wynikach wyszukiwania.
Nie oznacza to, że powinieneś zwariować i dodać sto zdjęć do swojego profilu naraz. Dodawaj jednak co najmniej jedno nowe zdjęcie co siedem dni. Google pobierze określone zdjęcie z profilu firmy i wyświetli je bezpośrednio w wynikach lokalnych, jeśli pasuje do wyszukiwanego słowa kluczowego. Oprócz tego geotaguj swoje zdjęcia, aby jeszcze bardziej wskazać Google swoją pozycję w Twojej okolicy.
Uzyskaj recenzje Google
Google wie, że recenzje mają największy wpływ na zakupy konsumenckie, więc jest to kluczowy czynnik rankingowy w ich algorytmie. Możesz również zobaczyć na własne oczy wpływ recenzji na ranking. W przypadku większości wyszukiwań przeprowadzanych w Google pierwsze trzy wyświetlane wyniki lokalne to te, które mają wiele recenzji i solidne oceny w postaci gwiazdek. Ponadto Google może również wyświetlać profil firmy w wynikach wyszukiwania, jeśli ma opinie zawierające te słowa kluczowe. Google uwypukli słowa kluczowe w Twoich opiniach, aby jeszcze bardziej zweryfikować trafność. Aby zoptymalizować profil firmy w Google za pomocą opinii:
- zacznij od swoich długoletnich, lojalnych klientów,
- ułatw to klientom jak najłatwiej, tworząc link skrótu do recenzji lub korzystając z generatora linków skrótów,
- poproś o recenzję! 62% klientów napisze recenzję, jeśli zostanie o to poproszona. Rób to za pośrednictwem poczty e-mail, SMS-ów, mediów społecznościowych i rozmów osobistych,
- przypomnij klientom, że recenzje są nie tylko dla Twojej korzyści; pomagają ludziom, którzy mają te same bolączki, znaleźć rozwiązanie i podejmować świadome decyzje,
- miej w swojej witrynie stronę „Opinie” z wezwaniem do działania, aby je zostawić.
- odpowiadaj na recenzje. Ta opinia zachęca dodatkowych klientów do opuszczenia swoich, ujawnia wiele informacji o Twojej firmie potencjalnym klientom i poprawia lokalne SEO.
O tym, jak istotna jest dbałość o pozyskiwane opinie na GMF oraz odpowiednie ich pozycjonowanie, przekonała się sama agencja SEOSEM24. Zadbanie o ten aspekt dało jej zwycięstwo jako najlepsza agencja SEO w Polsce, w rankingu przeprowadzonym przez branżowy serwis Rating Captain.
Opublikuj w swoim profilu firmy Google
Podobnie jak w przypadku platform mediów społecznościowych, możesz publikować w profilu Google firmy informacje o ogłoszeniach, ofertach, wydarzeniach i produktach. Posty są tworzone w panelu Google Moja Firma i pojawiają się w sekcji „Aktualizacje” u dołu profilu Twojej firmy. Mogą jednak stać się bardziej widoczne na podstawie zapytania wyszukiwania. Jak posty pomagają zoptymalizować profil firmy w Google?
- posty zwiększają liczbę działań podejmowanych przez konsumentów, którzy znajdują Twój profil,
- regularne publikowanie wysyła pozytywne sygnały rankingowe do Google w taki sam sposób, jak dodawanie zdjęć,
- konsumenci mają większe zainteresowanie wyszukiwarkami niż inne platformy do publikowania (tj. Facebook i Instagram, na których spokojnie przewijają), więc są bardziej skłonni do angażowania się w Twoje posty w Google,
- konsumenci mogą śledzić profil Twojej firmy i otrzymywać powiadomienia o nowych wpisach i aktualizacjach.
Twoje posty z Google Moja Firma będą nawet pojawiać się w Mapach – to bezpłatna reklama dla Twojej lokalnej firmy! Publikuj regularnie. Nie tylko po to, by wysyłać sygnały do Google, ale także dlatego, że niektóre typy postów wygasają co siedem dni. Używaj postów o wydarzeniach i ofertach w kampaniach marketingowych, które mają oś czasu. Możesz wybrać zakres dat, a posty będą aktywne przez cały czas trwania tej osi czasu.
Zadawaj i odpowiadaj na pytania
Czy zauważyłeś, że częstą praktyką w sklepach internetowych jest sekcja z pytaniami i odpowiedziami? Google oferuje tę samą funkcję w profilach GMF. Odpowiedzi na pytania mogą być dla klienta impulsem do podjęcia decyzji o wyborze Twojej firmy. Jednak ta sekcja jest szczególnie ważna dla optymalizacji, ponieważ nie tylko każdy może zadać pytanie w profilu Google firmy, ale także każdy może odpowiedzieć. Istnieją sposoby na optymalizację tej sekcji:
- załóż własną sekcję pytań i odpowiedzi. Zrób listę najczęściej zadawanych pytań, które otrzymuje Twoja firma. Następnie zapytaj, odpowiedz i zagłosuj na swój profil na swoim profilu. Nie jest to sprzeczne z zasadami Google. Wręcz Google do tego zachęca
- pamiętaj o słowach kluczowych. Pytania i odpowiedzi zawierające słowa kluczowe mogą pomóc poprawić ranking profilu Twojej firmy dla tego słowa kluczowego. Dlatego podczas tworzenia sekcji pytań i odpowiedzi pamiętaj o strategii dotyczącej słów kluczowych, ale używaj jej luźno i organicznie, a nie dodawaj słów kluczowych.
Monitorując i umieszczając sekcję pytań i odpowiedzi, możesz zapewnić dokładne informacje, wyróżnić najlepsze cechy i zmniejszyć typowe bariery wejścia.
Dodaj towary i usługi
Dodawanie produktów i usług jest szczególnie pomocne, jeśli Twoja oferta nie jest jasno określona w nazwie Twojej firmy. Wypełnianie tej sekcji dodaje również zawartość do Twojego profilu, która może pomóc mu w pozycjonowaniu. Dodając produkty i usługi, podaj nazwę, opis i cenę. Pełny opis pojawi się, gdy użytkownik kliknie w produkt. Ponadto Google może zawierać linki do Twoich produktów z sekcji kategorii.
Skonfiguruj opcję wysyłania wiadomości
Ta funkcja umożliwia wyszukiwarkom wysyłanie SMS-ów na Twój telefon bezpośrednio z profilu Twojej firmy w Google. 82% kupujących smartfony (92% w przypadku pokolenia millenialsów) używa swojego urządzenia do wyszukiwania lokalnego, jest to świetna okazja dla klientów, aby się z Tobą skontaktować. Aby włączyć przesyłanie wiadomości, wybierz kartę „Wiadomości” w panelu Google Moja Firma, a możesz zainstalować ją przez Google Play lub Apple App Store.
Dwie uwagi dotyczące wiadomości w Google Moja Firma:
- nie musisz się martwić o wyświetlanie swojego osobistego numeru telefonu, ponieważ będziesz używać innego numeru w aplikacji Google Allo,
- pamiętaj, aby skonfigurować alerty o wiadomościach w panelu Google Moja Firma. Przejdź do ustawień i zaznacz „Wiadomości od klientów”.
Utrzymuj profil swojej firmy dzięki solidnej strategii Google Moja Firma
Jak widać, profil firmy Google nie jest jednorazowym zadaniem marketingowym. To lokalne narzędzie marketingowe, które wymaga ciągłych działań w celu zwiększenia Twojej obecności w Internecie i maksymalizacji korzyści. To zawiera:
- aktualizacja informacji, nawet tak drobnych, jak zmiana numeru lokalu,
- publikowanie postów i przesyłanie zdjęć co tydzień,
- utrzymywanie stałego strumienia napływających recenzji,
- monitorowanie i odpowiadanie na recenzje,
- bądź na bieżąco z nowymi funkcjami, aby mieć pewność, że w pełni wykorzystujesz swój profil.
Tak jak w przypadku każdej strategii SEO Google, strategia Google Moja Firma powinna skupiać się na dostarczaniu jak największej ilości informacji o Twojej firmie. Nie tylko w profilu firmy, ale także w źródłach, z których Google korzysta do jej wypełniania – w Twojej witrynie, przeglądaniu profili witryn, a nawet konta w mediach społecznościowych. Nie znamy każdego konkretnego czynnika rankingowego, ale znamy ich ostateczny cel: połączenie wyszukiwarek z najlepszymi firmami odpowiadającymi ich potrzebom za pomocą szczegółowych, zaufanych informacji. Skoncentruj się więc na korzystaniu z panelu Google Moja Firma, aby profil firmy przedstawiał Twoją firmę tak dokładnie, jak to możliwe, a następnie zadbaj o to, aby go utrzymać, a odniesiesz z tego korzyści.